Sebagaimana
ahli falsafah Yunani Aristotle menegaskan, setiap individu mudah mengalami
gangguan emosi sekiranya seseorang itu tidak menguruskan sesuatu perasaan itu
dengan sebaiknya. Kini kebanyakan murid telah mengalami gangguan emosi kerana
mereka tidak menguruskan emosinya secara berpatutan dengan kebijaksanaan
menggunakan kecerdasan emosinya. Antara-antara langkah-langkah yang boleh
diambil oleh guru, ibubapa, murid dan pihak sekolah adalah seperti
berikut:
Kepimpinan Demokratik
Amalkan Sikap Kepimpinan Demokratik. Sebagaimana yang telah yang kita ketahui
kepimpinan guru bersifat demokratik boleh mewujudkan interaksi dua hala dan
membawa suasana sosio-emosi yang sihat, mesra dan harmonis di antara guru
dengan murid-muridnya. Sifat kepimpinan demokratik ini boleh mengurangkan
suasana yang tegang dan menggalakkan murid-murid berdamping rapat dengan guru,
tidak merasa segan untuk bertanya atau mengemukakan pendapat mereka. Sifat kepimpinan demokratik ini juga mendorong
murid-murid berinteraksi di antara satu sama lain, dan melibatkan diri secara
aktif dalam aktiviti kumpulan.
Pengelolaan Aktiviti Kumpulan
Mengelolakan Banyak Aktiviti Kumpulan Aktiviti Kumpulan memberi banyak peluang
kepada murid-murid untuk berinteraksi di antara satu sama lain. Oleh itu, guru harus berikhtiar merancang dan
menguruskan banyak aktiviti kumpulan untuk membolehkan murid-murid menjalankan
aktiviti pengayaan, aktiviti pemulihan, lakonan, sesi buzz, permainan
pertandingan atau kerja projek.
Aktiviti-aktiviti sebegini akan merangsang murid untuk menampil diri
kehadapan bagi menyiapkannya serta mereka tidak akan berasa diri mereka
diasingkan. Aktiviti-aktiviti ini juga
boleh menggalakkan murid untuk menujukkan bakat yang terpendam dalam diri
mereka.
Komunikasi Berkesan
Menggunakan
Percakapan Yang Sesuai sebagaimana yang telah dihuraikan oleh Flanders,
percakapan guru yang boleh mewujudkan interaksi guru dengan murid-muridnya
adalah diklasifikasikan di bawah kategori pengaruh tidak langsung. Ini bermakna, untuk mewujudkan interaksi dua
hala, selain menggunakan kaedah menyoal, percakapan guru harus boleh
menggalakkan murid mengemukakan pendapat atau memberi tindak balas mereka.
Contohnya guru boleh menggunakan modifikasi tingkahlaku yang bersesuaian.
Peneguhan positif seperti memuji diberi kepada murid yang menunjukkan
tingkahlaku yang diingini. Hukuman dikenakan perlu adil dan bersesuaian.
Membantu Murid Bermasalah
Guru membimbing
dan membantu murid yang bermasalah. Sekiranya terdapat murid yang mempunyai
masalah peribadi seperti bersifat pendiam, penakut, pemalu, guru seharusnya
mengadakan sesi kaunseling untuk membantu mereka mengatasi masalah peribadinya.
Selepas itu guru menggalakkan mereka menyertai dalam aktiviti pembelajaran
bersama murid-murid yang lain. Guru juga harus mendorong murid-murid normal
supaya mereka dapat menerima murid-murid yang bermasalah dalam kumpulan mereka
dan tidak menyingkirkan murid-murid bermasalah tersebut. Cara ini dapat
mengelakkan mrid yang bermasalah mengalami gangguan emosi.
Peranan Unit Bimbingan dan Kaunseling
Sekolah
Peranan Unit Bimbingan dan Kaunseling Pihak
sekolah. Unit Bimbingan dan Kaunseling
sekolah boleh menganjurkan program-program yang berbentuk pendidikan sebagai
tindakan sokongan dalam pembentukan tingkahlaku. Program-program ini bertujuan membantu mereka
yang mempunyai masalah gangguan emosi untuk meningkatkan pencapaian akademik,
membangunkan kemahiran sosial, meningkatkan kemahiran dalam mengawal
tingkahlaku dan meningkatkan konsep kendiri murid-murid. Murid bersifat self-efficacy. Mengikut
Albert Bandura, murid haruslah bersifat self-efficacy iaitu murid yang boleh
belajar daripada kekalahan, mengambil inisiatif mencari punca kekalahan,
memikir bagaimana membaikinya demi menukarnya kepada kemenangan, dan bukan
membimbangi atau bersedih kerana kekalahan. Murid belajar untuk memandang
segala perkara secara optimistik kerana ianya merupakan cara yang paling
berkesan untuk menentang emosi yang kurang sihat ini. Murid-murid yang
mengalami gangguan emosi perlu mendapat perkhidmatan psikologi dan kaunseling.
Mereka ini perlu mendapat khidmat bimbingan kepada ahli psikologi, kaunselor
dan personel yang berkelayakan atau bertauliah. Kerjasama dengan ibubapa juga
perlu semasa seseorang murid itu mendapat bimbingan daripada ahli psikologi,
kaunselor dan personal yang bertanggungjawab. Ini kerana ibubapa juga perlu
diberi maklumat yang berkaitan dengan masalah yang dihadapi oleh anak-anak
mereka.
Perbincangan
antara dua pihak itu dibuat dari semasa ke semasa dan apa juga cadangan untuk
menangani masalah yang dihadapinya perlu dibuat bersama-sama. Selain daripada
itu, ibubapa juga membelikan buku-buku yang berkaitan dengan teknik-teknik
meningkatkan kecerdasan emosi dan menghadiahkannya kepada anak yang mengalami gangguan
emosi. Ibubapa juga memberikan beberapa
tunjuk ajar tentang cara-cara menguruskan emosi masing-masing. Guru atau ibubapa tidak memukul murid atau
anak yang mempunyai tingkah laku yang tidak diingini seperti anak yang
seringkali ponteng sekolah atau anak yang merokok. Murid perlu diberi peluang untuk
mengenalpasti kesalahan atau tingkah laku yang tidak diingini. Seterusnya diberi ruang untuk memperbaiki
tingkah laku yang tidak diingini itu. Ini
kerana sekiranya mereka memukul anak tersebut wujudnya perasaan benci, marah
terhadap orang yang memukulnya dan anak itu tidak akan memperbaiki tingkahlaku itu. Ini
akan meyebabkan anak atau murid itu mengalami gangguan emosi. Murid-murid yang
mengalami gangguan emosi perlu diberi bimbingan kerjaya. Dengan ini, mereka
akan meningkatkan konsep kendiri yang yang lebih positif. Langkah-langkah diatas adalah langkah-langkah
yang paling berkesan kepada murid yang gagal menguruskan emosi ,mereka dengan
berkesan. Langkah-langkah di atas akan
membantu seseorang individu yang mengalami gangguan emosi untuk menguruskan
emosinya dengan lebih berkesan secara berpatutan dengan kebijaksanaan menggunakan
kecerdasan emosi mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan