Cari Blog Ini

Sabtu, 5 September 2015

Strategi Dalam Mengurangkan Tekanan Emosi Guru Terhadap Penggunaan TMK

1.            
Untuk mengatasi masalah tekanan emosi akibat daripada tahap penguasaan yang rendah dalam kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini seseorang guru perlu mendapatkan sokongan yang kuat daripada rakan-rakan sekerja yang mahir.  Sokongan ini sangat penting dan perlu untuk meringankan bebanan dan menghilangkan tekanan yang dihadapi oleh guru berkenaan.  Apabila guru menghadapi tekanan emosi, rakan-rakan setugas yang lain boleh memberi bantuan dan sokongan dengan membantu guru untuk memberi tunjuk ajar serta latihan kepadanya.  Melalui bantuan dan sokongan ini, guru dapat menyelesaikan masalahnya dengan baik dan berkesan. 

            Dari aspek dalaman pula, sebagai seorang guru mereka perlu memperkukuhkan lagi kekuatan dalaman agar mampu berhadapan dengan pelbagai masalah dan cabaran pada masa hadapan kelak.  Kekuatan dalaman yang dimaksudkan adalah keperluan rohani seperti solat, sentiasa berdoa dan sentiasa yakin dengan kebolehan diri sendiri serta berfikiran positif.  Kadang kala kekuatan dalaman seperti ini menjadi tunjang dan benteng kepada pengaruh tekanan emosi dalam diri.  Guru-guru yang kurang menguasai kemahiran teknologi ini perlu yakin pada diri mereka bahawa mereka mampu menguasai kemahiran tersebut.  Apabila minda dan fikiran guru telah di set dengan cara positif, tekanan emosi dapat dihindarkan.  Walau berhadapan dengan pelbagai masalah namun guru akan sentiasa tenang dan menghadapi masalah tersebut dengan hati yang lapang.  Dengan cara sebegini, tekanan emosi guru tersebut dapat diuruskan dengan baik dan berkesan.

            Strategi seterusnya untuk mengatasi masalah tekanan akibat daripada kurang penguasaan dalam kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini adalah dengan sentiasa mengadakan perbincangan bersama rakan sekerja.  Sesi perbincangan berkaitan dengan urusan tugas tanggungjawab ini merupakan satu tindakan yang baik serta berkesan dalam usaha untuk menghadapi masalah tekanan.  Melalui perbincangan yang dilakukan ini guru boleh saling bertukar idea dan pandangan masing-masing untuk mengatasi sesuatu masalah.  Pada guru yang kurang penguasaan terhadap kemahiran teknologi ini, mereka boleh menggunakan masa untuk menuntut ilmu dan mendapatkan bahan daripada golongan yang mahir.  Bukan itu sahaja, sekiranya sesi ini dijalankan di sekolah guru-guru boleh bersama-sama menggunakan kemudahan teknologi yang ada di sekolah sebagai satu sumber pembelajaran.  Jadi, pada guru yang kurang mahir ini boleh dibantu oleh rakan sekerja  yang lebih mahir dan dari keadaan seperti ini saya yakin bahawa proses pembelajaran dan penguasaan terhadap teknologi ini dapat dikuasai dengan baik oleh guru-guru sekolah.

            Pihak pentadbiran sekolah juga perlu memainkan peranannya di mana mereka bertanggungjawab untuk memastikan penguasaan guru-guru dalam kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini.  Sekiranya terdapat guru-guru yang masih kurang menguasai kemahiran tersebut, pihak sekolah perlu memberi satu latihan yang khusus kepada guru untuk memantapkan penguasaan mereka dalam bidang ini.  Tidak dinafikan bahawa penguasaan kemahiran teknologi ini bukan suatu perkara yang mudah terutamanya bagi golongan guru yang berusia.  Penguasaan mereka agak terbatas dan memerlukan masa dan latihan yang berterusan perlu sentiasa dilaksanakan oleh pihak sekolah sebagai satu usaha untuk membantu guru-guru ini dalam menguasai kemahiran teknologi ini.  Program sebegini sangat penting dan berfaedah sekiranya semua guru dapat menguasai kemahiran ini dan matlamat pendidikan untuk menerapkan unsur teknologi di dalam pengajaran dan pembelajaran dapat diterapkan dan dicapai dengan baik dan sempurna.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan