1.
Untuk mengatasi
masalah tekanan emosi akibat daripada tahap penguasaan yang rendah dalam
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini seseorang guru perlu
mendapatkan sokongan yang kuat daripada rakan-rakan sekerja yang mahir. Sokongan ini sangat penting dan perlu untuk
meringankan bebanan dan menghilangkan tekanan yang dihadapi oleh guru
berkenaan. Apabila guru menghadapi
tekanan emosi, rakan-rakan setugas yang lain boleh memberi bantuan dan sokongan
dengan membantu guru untuk memberi tunjuk ajar serta latihan kepadanya. Melalui bantuan dan sokongan ini, guru dapat
menyelesaikan masalahnya dengan baik dan berkesan.
Dari aspek dalaman pula, sebagai seorang guru mereka
perlu memperkukuhkan lagi kekuatan dalaman agar mampu berhadapan dengan
pelbagai masalah dan cabaran pada masa hadapan kelak. Kekuatan dalaman yang dimaksudkan adalah
keperluan rohani seperti solat, sentiasa berdoa dan sentiasa yakin dengan
kebolehan diri sendiri serta berfikiran positif. Kadang kala kekuatan dalaman seperti ini menjadi
tunjang dan benteng kepada pengaruh tekanan emosi dalam diri. Guru-guru yang kurang menguasai kemahiran
teknologi ini perlu yakin pada diri mereka bahawa mereka mampu menguasai
kemahiran tersebut. Apabila minda dan
fikiran guru telah di set dengan cara positif, tekanan emosi dapat
dihindarkan. Walau berhadapan dengan
pelbagai masalah namun guru akan sentiasa tenang dan menghadapi masalah
tersebut dengan hati yang lapang. Dengan
cara sebegini, tekanan emosi guru tersebut dapat diuruskan dengan baik dan
berkesan.
Strategi seterusnya untuk mengatasi masalah tekanan
akibat daripada kurang penguasaan dalam kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi ini adalah dengan sentiasa mengadakan perbincangan bersama rakan
sekerja. Sesi perbincangan berkaitan dengan
urusan tugas tanggungjawab ini merupakan satu tindakan yang baik serta berkesan
dalam usaha untuk menghadapi masalah tekanan.
Melalui perbincangan yang dilakukan ini guru boleh saling bertukar idea
dan pandangan masing-masing untuk mengatasi sesuatu masalah. Pada guru yang kurang penguasaan terhadap
kemahiran teknologi ini, mereka boleh menggunakan masa untuk menuntut ilmu dan
mendapatkan bahan daripada golongan yang mahir.
Bukan itu sahaja, sekiranya sesi ini dijalankan di sekolah guru-guru
boleh bersama-sama menggunakan kemudahan teknologi yang ada di sekolah sebagai
satu sumber pembelajaran. Jadi, pada
guru yang kurang mahir ini boleh dibantu oleh rakan sekerja yang lebih mahir dan dari keadaan seperti ini
saya yakin bahawa proses pembelajaran dan penguasaan terhadap teknologi ini
dapat dikuasai dengan baik oleh guru-guru sekolah.
Pihak pentadbiran sekolah juga perlu memainkan peranannya
di mana mereka bertanggungjawab untuk memastikan penguasaan guru-guru dalam
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini. Sekiranya terdapat guru-guru yang masih
kurang menguasai kemahiran tersebut, pihak sekolah perlu memberi satu latihan
yang khusus kepada guru untuk memantapkan penguasaan mereka dalam bidang ini. Tidak dinafikan bahawa penguasaan kemahiran
teknologi ini bukan suatu perkara yang mudah terutamanya bagi golongan guru
yang berusia. Penguasaan mereka agak
terbatas dan memerlukan masa dan latihan yang berterusan perlu sentiasa
dilaksanakan oleh pihak sekolah sebagai satu usaha untuk membantu guru-guru ini
dalam menguasai kemahiran teknologi ini.
Program sebegini sangat penting dan berfaedah sekiranya semua guru dapat
menguasai kemahiran ini dan matlamat pendidikan untuk menerapkan unsur
teknologi di dalam pengajaran dan pembelajaran dapat diterapkan dan dicapai
dengan baik dan sempurna.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan